TIMPUL LIBER AL PERSOANELOR CU SINDROM DOWN

Tablou european

PREFAȚĂ

Asociația Langdon Down Oltenia Centrul Educațional Teodora, ALDO-CET coordonează proiectul european DS LEISURE, care reprezintă un program de formare pentru îmbunătățirea calității vieții persoanelor cu sindrom Down prin petrecerea incluzivă a timpului liber.
Programul DS LEISURE urmărește dezvoltarea și antrenarea competențelor atitudinale, abilităților și cunoștințelor persoanelor cu sindrom Down, familiilor acestora, specialiștilor și voluntarilor în ceea ce privește implementarea activităților incluzive de agrement – www.dsleisure.eu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proiectul DS LEISURE este implementat în perioada octombrie 2017 – septembrie 2019, de un Consorțiu European, format din șase organizații partenere:
– Patru ONG-uri care lucrează în domeniul sindromului Down, după cum urmează: ASOCIATIA LANGDON DOWN OLTENIA CENTRUL EDUCATIONAL TEODORA, ALDO-CET, Băilești, România, Associazione Italiana Persone Down Onlus, Roma, Italia, Stichting Downkidsinternational, Olanda, Down Sendromu Dernegi, Istanbul, Turcia, în calitate de parteneri.
– Două universități, și anume: Universitatea din Craiova, România, în calitate de partener expert în activități de timp liber și Aristotelio Panepipstimio Thessalonikis, Grecia, în calitate de partener expert în dezvoltarea instrumentelor TIC adaptate persoanelor cu dizabilități.
DS LEISURE este un proiect finanțat de Comisia Europeană prin Programul ERASMUS+ 2017.
Partenerii împreună cu persoane cu sindrom Down, familii, specialiști de sprijin și din sectorul de agrement au proiectat, au testat și au validat un pachet de pregătire, o serie de experiențe practice și o platformă online pentru implementarea metodologiei de formare.

 

Programul de formare DS LEISURE este destinat persoanelor cu dizabilități intelectuale care pot desfășura activități de agrement cu sau fără ajutor din sistem. Programul oferă instrumente de învățare pentru planificarea timpului liber și pentru implementarea planului personal proiectat.

 

 

 

 

 

 

 

 

PROBLEMA
În urma analizei efectuată în fiecare țară parteneră, referitor la obiceiurile persoanelor cu sindrom Down de a-și petrece timpul liber, la care au participat 883 de persoane cu sindrom Down, în trei categorii de vârstă: 11-14 ani; 15-22 ani; peste 23 de ani; au rezultat câteva concluzii comune în cele 5 țări partenere:
• Majoritatea oamenilor cu sindrom Down din eșantionul de analiză își petrec timpul liber acasă sau în activități organizate de asociațiile cărora aparțin, împreună cu colegii și specialiștii acestora.
• Oamenii cu sindrom Down din eșantionul de analiză care au obiceiul de a merge în medii de agrement sunt întotdeauna însoțiți fie de operatori din organizațiile de care aparțin, fie de persoane de sprijin și niciodată doar de prieteni.
• Majoritatea oamenilor cu sindrom Down din eșantionul de analiză nu au obiceiul de a merge la concerte, teatru, cinema, expoziții sau bibliotecă; nu își organizează aniversările în club/disco; nu merg la picnic sau la meciuri de fotbal, handbal, etc; și nici nu vizitează instituțiile de stat, administrative și politice.

SOLUȚIILE DS LEISURE
• Fiecare partener a organizat un atelier de lucru, la care au participat adulți cu sindrom Down, părinți, specialiști educaționali și reprezentanți ai mediilor de agrement.
• Participanții cu sindrom Down au analizat și au votat activitățile de timp liber pentru care au optat să se pregătească și să le experimenteze.
• Ca rezultat, Consorțiul DS LEISURE a proiectat ghidul metodologic al programului de formare și a organizat sesiuni de lucru pentru validarea acestuia împreună cu aceeași participanți.
• Pe baza rezultatelor obținute și a nevoilor identificate s-au produs materialele de formare a competențelor necesare pentru proiectarea și organizarea propriului plan de agrement.

 

 

 

 

 

 

PRODUSELE INTELECTUALE DS LEISURE
Consorțiul DS LEISURE a proiectat și a publicat patru categorii de produse intelectuale:
1. COMPENDIU – expunerea sintetică a conceptului de instruire DS LEISURE se face printr-un sumar al țintelor, al conținutului instruirii și lecțiilor, al metodelor didactice și al competențelor urmărite.
https://www.dsleisure.eu/ro/node/99

 

 

 

2. CULEGERE DE EXERCIȚII PENTRU CURSANȚII CU DIZABILITĂȚI INTELECTUALE – cinci lecții care invită cursanții:
a. să se gândească la activitățile de timp liber pe care doresc să le experimenteze;
b. să proiecteze planul personal de agrement bazat pe propriile alegeri și factorii de sprijin importanți;
c. să întocmească orarul săptămânal evidențiind timpul liber personal;
d. să identifice pașii necesari pentru realizarea unei activități de agrement și persoanele de sprijin;
e. să transforme planul personal în plan de activitate;
f. să exerseze și să prezinte planul de activitate.
Cursantul își autoevaluează activitatea, răspunzând cu ajutorul pictogramelor la o serie de întrebări. https://www.dsleisure.eu/ro/node/99
3. SET DE INSTRUCȚIUNI PENTRU SPECIALIȘTI: instrumente de sprijin pentru specialiștii de agrement, dar și pentru persoanele de sprijin: ghid metodologic, ghidul de formare a formatorului, ghidul formatorului, ghidul de învățare practică și ghidul metodologic pentru aplicarea activităților experimentale, precum și fișele de evaluare. https://www.dsleisure.eu/ro/node/99

4. PLATFORMA DE E-LEARNING – este construită în secțiuni distincte pentru cursanți, formatori și instructori. Cursurile on-line se bazează pe exerciții electronice, scenarii virtuale și informații didactice și pot fi accesate prin înscriere directă. http://ro.dsleisure.eu/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VALIDAREA MATERIALELOR DE FORMARE
Validarea materialelor de formare s-a efectuat în toate cele 5 țări partenere, în trei dimensiuni:
1. Față în față prin exerciții practice și joc de rol;
2. Exersarea practică în mediile de agrement, a principalelor competențe urmărite: conștientizarea propriei persoane; abilitățile sociale, asertivitatea, creativitatea și puterea de rezolvare, solicitarea ajutorului și utilizarea sistemului, abilitatea de a face alegeri, comunicarea și orientarea;
3. E-learning prin jocuri, scenarii virtuale și exerciții on-line pentru dezvoltarea personală, creșterea conștiinței de sine și a independenței, creșterea încrederii în alegerile personale și motivația intrinsecă.
Modelul de lucru se bazează pe tehnica dialogului, în contextul teoriei autodeterminării și planificării centrată pe persoană, cu accent pe activități incluzive de petrecere a timpului liber la fel ca oricare altă persoană, cu obiective de creștere a conștiinței de sine și de asigurare a mediului de învățare reciprocă.
Abordarea se bazează pe întrebări construite în jurul dorințelor și nevoilor cursantului; personalizare cu accent pe puterea de a găsi o soluția creativă pentru fiecare; auto-direcționarea și stabilirea de contacte pentru dezvoltarea de sine; identificarea sistemului propriu (familie, vecini, prieteni) care poate crea incluziunea și deschide oportunități noi. Lecțiile sunt construite în limbaj simplu, învățarea efectuându-se prin repetiție, schimb de cunoștințe și experiențe în cadrul grupului, suport reciproc și abilitarea ca și coordonatori de grup, a participanților cu sindrom Down care deja cunosc sau pot face anumite activități și exerciții.
Învățarea se face prin dialog în grup, lucrul cu sprijin, lucrul individual, joc de rol și exerciții de comunicare.
OPORTUNITĂȚI
Programul de formare DS LEISURE antrenează respectarea, recunoașterea și acceptarea diferențelor de viziune; ascultarea activă, exprimarea vocii interioare, adresarea de întrebări, implicarea în tema dialogului și tratarea cu seriozitate a contribuției adusă de fiecare participant.

 

 

 

 

Consorțiul DS LEISURE mulțumește utilizatorilor și colaboratorilor pentru implicare și devotament!
ÎMPĂRTĂȘIM CUNOȘTINȚE BUCURÂNDU-NE DE TIMPUL LIBER!
ALDO-CET, România
Maria Vislan
31 august 2019