DOBANDIREA DEPRINDERILOR DE EXISTENTA

In fiecare zi la Centrul Educaţional Teodora se urmăreşte dezvoltarea autonomiei, a încrederii de sine şi a deprinderilor de viaţă independentă.
In acest scop se efectuează activităţi gospodăreşti elementare şi se exersează conduita independentă pentru integrarea socială a copiilor şi tinerilor cu dizabilităţi intelectuale. Din această perspectivă aplicăm diverse exerciţii care vizează 4 direcţii de acţiune:

1. Pregătirea şi servirea mesei

Pentru acestea, copiii şi tinerii înscrişi în programul centrului servesc zilnic micul dejun şi prânzul la cantina centrului. Astfel, ei învaţă modul de aranjare a mesei cu număr corespunzător de tacâmuri, sortarea şi curăţarea unor alimente, desfacerea unor produse ambalate (cutii, borcane), modul de preparare al unui ceai, suc de fructe, sandwich, modul de manipulare a unor obiecte în condiţii de siguranţă (căratul tăvii după ce a terminat de mâncat), modul de curăţare a mesei, modul de spălare al tacâmurilor.

2. Igiena personală şi a spaţiului în care locuim

Exersăm deprinderile de ordine şi igienă corporală, spălarea cu fixarea momentelor când acestea se impun (dimineaţa, seara, înainte şi după masă ). Exerciţiile de curăţenie la locul de muncă se efectuează după un plan bine stabilit, individual sub supraveghere directă.

3. Bunurile personale

Copiii şi tinerii învaţă cum să întreţină şi să păstreze obiectele de îmbrăcăminte şi încălţăminte, prin exerciţii de curăţare a pantofilor, aşezare pe umeraş a hainelor, încheierea/descheierea nasturilor sau a capselor, închiderea sau deschiderea de fermoare, legarea şi dezlegarea şireturilor (nod, fundă), modul de îmbrăcare în funcţie de temperatura de afară.

4. Independenţa

In acest scop exersăm conduita independentă prin activităţi cu caracter ergoterapeutic: exerciţii de personalizare a spaţiului de locuit, organizarea obiectelor din clasă, aerisirea clasei, utilizarea măturii şi a făraşului, ordonarea obiectelor după ce au terminat de lucrat cu ele.